Affect ou émotion en art immersif et interactif

Sonifier la phusis
Cet entretien en deux parties porte sur le travail de recherche-création d’installation sonore de Lorella Abenavoli, il s’inscrit dans le contexte du dossier Affect ou Émotion en art immersif et interactif. L’artiste présente sa démarche puis revisite quelques-unes de ses œuvres dont Le Souffle de la Terre et Verticale, L. son d. la m..té. d. .a sève d..s un a.bre au pr..temps, en […]

Audifier et spatialiser l’Einfühlung
Dans cette seconde partie de l’entretien avec Lorella Abenavoli, il sera question de son rapport aux éléments et aux matériaux, d’affect et de certains choix qu’elle a effectués dans son travail de sculpteure. Il sera aussi question des dimensions historiques et technologiques, mais aussi écologiques, artistiques et poétiques, qui ont renouvelé ses conceptions de la forme, […]
L’acteur face aux écrans Bodies on Stage : The Actor Confronted with Screens

Body As Medium. Between Theory and Technology of Theater
Dorota Sajewska and Dorota Sosnowska We will present the theoretical approach to the problems of body and technology in stage performance. The starting point will be the status of the categories such as presence, ephemerality, immediacy of the (theatre) performance radically undermined in the texts of performance studies scholars such as Rebecca Schneider, Amelia Jones […]

Moi qui parle à moi-même dans le numérique. Auditory Alienation and Liberation for the Intermedial Performer
Sebastian Samur & Richard Windeyer To what extent does vocal modulation both alienate and liberate performers on the intermedial stage? Philip Auslander and Matthew Causey, among a growing number of contemporary theoreticians, have pointed to the « otherness » and « uncanny » experiences of both performers and spectators when confronted with digital doubles. How have artists working with […]

A Dance that Draws you to the Edge of your Seat: Acting and Disability Faced with Technology
Juil18- face aux écrans Tony McCaffrey “Sarah Mainwaring’s palsy turns the task of clipping a microphone into its stand into a dance that draws you to the edge of your seat.” This is how the reviewer for theSydney Morning Herald described the tremulous and fragile gestures of a performer with cerebral palsy, who laboriously, in fits and […]