Dans ce numéro nous abordons la question de l’inderdisciplinarité dans les arts vivants avec la suite du dossier L’acteur face aux écrans, Bodies on Stage : The Actor Confronted with Screens, dirigé par Josette Féral avec Nele Wynants, Anna Maria Monteverdi, Christiane Jatahy, Christophe Collard et Bonnie Marranca.
Amine Elgheryeni, artiste et théoricien du Bio Art et fondateur du Biolivart, interroge la question de l’interdiciplinarité dans le contexte de l’enseignement des arts, ainsi que Louise Boisclair qui s’entretient avec Christa Sommerer sur ses productions réalisées avec Laurent Mignonneau, qui questionnent aussi la relation entre le réel et l’artificiel avec une préoccupation pour la transmission.
Avec la collaboration de La loge, nous présentons un dossier visuel, accompagné d’un texte de Jean Dénommé, sur l’exposition Débordement I et II de Christine Palmiéri, qui immerge le spectateur dans des espaces secoués et des visions cataclysmiques déclenchés par les changements climatiques.
Et Isabelle Choinière nous fait découvrir son dernier collectif, publié au PUQ, Par le prisme des sens : médiation et nouvelles réalités du corps dans les arts performatifs, réalisé avec plusieurs auteurs et autrices, ouvrage dont on peut voir l’annonce dans la colonne de droite.DÉBORDEMENT I ET II

Immersion dans les débordements de Christine Palmiéri
Avec ses œuvres photographiques et multimédias, Christine Palmiéri nous confronte aux changements climatiques, effets de l’anthropocène que la terre et les êtres vivants subissent en s’appuyant sur une expérience vécue. Entre visions cataclysmiques et apparitions surnaturelles l’espace et les repères se trouvent secoués et l’imagination exacerbée dans cette production en deux volets, présentée à l’espace photo et au Studio blanc de La loge. Lire plus…
Hors Dossier

L’interdisciplinarité dans les nouveaux médias et le bioart
Le mot interdisciplinarité n’est pas de ceux qui sont définis d’une seule manière et universellement acceptée comme c’est le cas dans le lexique scientifique. Le contenu du concept accueille facilement différents interprétations, à ce sujet un grand nombre de mots qui introduisent des nuances dans les interprétations mais qui, malheureusement sont parfois sont contradictoires et ne se situent pas toujours dans une dimension unique. C’est pourquoi, il était obligatoire de proposer concernant l’interdisciplinarité une définition claire. On peut dans cette orientation dire d’abord que « le concept d’interdisciplinarité se localise sur un plan épistémologique, et qu’il se réfère par conséquent à la coopération de diverses disciplines qui permettent grâce à leur association le progrès de nouveaux savoirs. « Lire plus…
Affect ou émotion en art immersif et interactif

Interactive living and aesthetic of participation
Conversation with Christa Sommerer
This conversation with Christa Sommerer focuses on some aspects of the gigantic artwork that Sommerer & Mignonneau have been building together since 1992. After a brief synthesis of their career, the conversation will address the relationship between the living and the artificial; interactivity, dynamic systems and interaction; transmission through art, teaching and coaching of young artists. Through the responses will emerge dynamics of affect and emotion, these essential fuels of art making, before considering future trends. Lire plus…
L’acteur face aux écrans Bodies on Stage : The Actor Confronted with Screens

Dissecting the Camera:
Shifting Positions Between Theater and Science
Literally « a place to observe, » the « theatron » has been an experimental platform for optical technologies, and, more recently, for cameras and projection devices. Integrating live video on the contemporary stage not only facilitates the actor’s performance, it often functions as an extension of vision, opening up multiple perspectives by introducing cinematic principles of framing, montage and different dimensions of time and space. This paper, however, will discuss the role of the video camera as an object of inquiry.

Augmented Reality or Augmented Space?
Architectural mapping, façade projection, 3D projection videomapping, display surfaces, architectural Vj set are some of the definitions used for a new artistic format and a new technique that consists in projecting video images on buildings, façades, and other structures in public spaces (but also in theatres and museums) or on nearly any kind of complex surface or 3D object to shatter the viewer’s perception of perspective. The projector allows bending and highlighting of any shape, line or space. It creates astonishing optical illusions–a suggestive play of light that turns a physical object into something else by changing its perceived form. The context is that of so-called “augmented reality.”

“Bringing the Actor to the Brink of this Immense Abyss”:
an Interview with Christiane Jatahy
Created and directed by Christiane Jatahy, E se elas fossem para Moscou? is comprised of two versions, always displayed simultaneously: the theatre one, in which the audience watches the staging directly; and the cinema version, where different spectators watch a movie that is edited in real time, from the filmings of the performance taking place in the theatre. Lire plus…

Ecologies of Media, Ecologies of Mind:
Toward a Dialectics of Embodiment
Despite being heavily indebted to electronic mediation, the dramatic situation created in contemporary multi-media theatre productions is still performed “live” on stage. If we take into account its relatively stable requirements of an audience and a set duration, we could argue that the theatrical medium represents a heuristic platform to study associative thinking. The stage functions as an interface, facilitating co-presence across physical, technical, and referential boundaries.

From Hand to Screen: The Performance of Joan Jonas
For more than four decades the visual artist Joan Jonas, representing the U.S. in the 2015 Venice Biennale, has been generating a highly refined vocabulary of forms. In her most recent work, Reanimation, she brings together multiple technologies of performance: drawing, movement, video, text, sound, photography. All of these elements demonstrate the process of making art the moment it is occurring in the performance event, at the center of which is the embodied artist—drawing the work, making sound and movement, speaking text (passages from the Halldór Laxness novel, Under the Glacier). Her life-long interests are now elaborated in performance time through its relation to cosmic time, the ecological is positioned next to interspecies communication, the ritualistic accompanying the mediated. Whether from the point of view of mediaturgy or posthuman or poetics, in Reanimation Jonas draws her way through space and time, mapping a spiritual journey. Lire plus…