archée
                 • • •  revue d'art en ligne : arts médiatiques & cyberculture


 

Organismes internationaux

 

 

 

Accès)s(

www.acces-s.org

Pyrénées-Atlantiques en région Aquitaine, France

Accès)s( est une association loi 1901 dont l’action est de promouvoir la création contemporaine liée aux cultures électroniques et aux questions qu’elles soulèvent. accès)s( souhaite rappeler la notion d’accessibilité des pratiques culturelles et artistiques que l’association a voulu centrale dès les débuts de son activité.
Né en 2000 de la fusion d’énergies individuelles émanant de différentes structures culturelles de la ville, le projet accès)s( se développe avec la contrainte majeure de ne pas avoir de lieu de diffusion propre. Son action est fondée sur le partenariat avec des structures culturelles co-productrices engagées à la fois dans la production, la diffusion d’œuvres et la sensibilisation des publics, une vision d’emblée territoriale du projet.
Le projet accès)s( se décline tout au long de l’année : plusieurs évènements sont proposés de janvier à juin, tandis que le festival accès)s( se tient chaque année en automne et investit la ville et son agglomération pendant plusieurs jours. Le projet se déploie à travers un programme d’expositions, de concerts et de spectacles, de projections, de rencontres, de conférences et d’ateliers, dédié à des pratiques, des artistes et des penseurs les plus significatifs aujourd’hui, provenant de différents pays et de toutes disciplines.

haut de la page

 

 

ANAT

www.anat.org.au

Adelaide, South Australia

Australian Network for Art and Technology champions artistic excellence by supporting professional artists and fostering a culture of creative risk taking to enable artists to pursue creative research and realise groundbreaking artworks through experimentation and innovation across art, science and technology.

haut de la page

 

 

Art Center NABI

www.nabi.or.kr

webmaster@nabi.or.kr

Art Center Nabi aims to act as an intermediary that transforms the cultural desires into vital activities. Our goal is formed around the idea of humanizing technology that technology is fully integrated with human’s cultural life to open a new space for creative practices. This can be achieved only after the fruitful collaboration and understanding among science technology, humanities and arts. Thus, Art Center Nabi maintains the following three ideas; being a 'critique' of contemporary culture independent from technological benefits; possessing 'creativity' which opens people’s mind to regard a new perspective and enables a new form of expression; creating 'community' where these ideas are shared and the new world is dreamed of.

haut de la page

 

 

ARTFUTURA

www.artfutura.org

artfutura2015@artfutura.org

Barcelone, Buenos Aires, et autres villes.

Since January 1990, ArtFutura, the festival of Digital Culture and Creativity, has explored the most interesting projects and ideas that have come up on the international panorama of new media, interactive design, videogames and digital animation.

haut de la page

 

 

Beall Center

www.beallcenter.uci.edu

Université de Californie, Irvine

The mission of the Beall Center is to support research and exhibitions that explore new relationships between the arts, sciences, and engineering, and thus, promote new forms of creation and expression using digital technologies. The Beall Center aspires to redefine the museum/gallery experience, both in content and form, formulating answers to the questions of how technology can be used effectively, not only to create new forms of art, but also to connect artist to artist, and artist with audience.

haut de la page

 

 

boDig

www.belizd.com/bodig.html

Istanbul

boDig is an Istanbul based arts initiative focusing mainly on the issues of the body in contemporary and digital culture. Its artistic understanding has a multidisciplinary scope, bringing a variety of fields together, like dance, performance, plastic arts, design, architecture, new media, engineering and medicine, in order to bring forth a reflection and artistic creation around the issues of the body in its contemporary and technological context.

haut de la page

 

 

Body>data>space

www.bodydataspace.net

Londres

body>data>space is an East London design unit creating innovative connections between performance, architecture, virtual worlds and new media, placing the body at the centre of digital interaction.

haut de la page

 

 

Cap Digital

www.capdigital.com

Paris, France

Créé en 2006, Cap Digital est le pôle de compétitivité et de transformation numérique. Il regroupe 800 adhérents : 670 PME, 50 ETI/GE/EPIC, 70 écoles, laboratoires de recherche et universités en relation directe avec les entreprises notamment au travers de plusieurs centaines de projets collaboratifs en cours. Une communauté dinvestisseurs est également très présente pour soutenir les actions de développement des entreprises.

haut de la page

 

 

CCS

www.creativityandcognition.com

Sydney, Austalie

Creativity and Cognition Studios (CCS) is an internationally recognised multi-disciplinary environment for the advancement and understanding of practice in digital media and the arts. It provides nationally and internationally recognised artists and technologists with a space in which to collaborate, experiment and create, as equal partners, in practice-based research .

haut de la page

 

 

Digitalarti

www.digitalarti.com

info@digitalarti.com

New York

Digitalarti's goal is to promote digital art through a media, an Artlab, a community website and services to companies, agencies, architects....

haut de la page

 

 

Dissonanze

www.dissonanze.it

Rome, Italie

Festival de musique et blog.

haut de la page

 

 

International Symposium

on Electronic Art

www.isea-web.org

Lieux divers

The foundation ISEA International co-ordinates and oversees the continued occurence of the International Symposium on Electronic Art (ISEA). The first ISEA symposium took place in 1988 and has been held since either annualy or bi-annualy. It is a nomadic event, organised each year in a different part of the world. Candidate cities or regions can apply to organise a future version of the symposium.
The symposium includes an Academic Conference, Workshops and art events such as Art Exhibitions, Concerts, Performances, Screenings and other public events (‘public event’ means that anyone can buy a ticket). Also General Events (free and in public space) are part of an ISEA symposium. The conference is documented in the Symposium Proceedings and the Art elements are typically documented in an ISEA Catalogue.

haut de la page

 

 

ISEA International

www.isea-web.org/

Fondé au Pays-Bas. Bureaux Brighton, Royaume-Uni

Founded in the Netherlands in 1990, ISEA International (formerly Inter-Society for the Electronic Arts) is an international non-profit organisation fostering interdisciplinary academic discourse and exchange among culturally diverse organisations and individuals working with art, science and technology. The main activity of ISEA International is the annual International Symposium on Electronic Art (ISEA). The symposia began in 1988.

haut de la page

 

 

Leonardo/ISAST

www.leonardo.info/isast/isastinfo.html

Leonardo/The International Society for the Arts, Sciences and Technology (Leonardo/ISAST) is a nonprofit organization that serves the global network of distinguished scholars, artists, scientists, researchers and thinkers through our programs focused on interdisciplinary work, creative output and innovation. From its beginnings, Leonardo/ISAST has served as THE virtual community for purposes of networking, resource-sharing, best practices, research and events in Art/Science/Technology.

haut de la page

 

 

Le projet Artefact

www.artefact.org

info@artefact.org

Créée à Strasbourg en 1994 Artefact est une unité de création, production et diffusion de contenus culturels structurée autour des associations Artefact PRL et Quatre 4.0 ; son activité se déploie au sein des Salles de Musiques Actuelles de La Laiterie, du Festival des Artefacts et de L'Ososphère.
En dix-huit ans d'activités, Artefact a ainsi conçu et organisé plus de 4.000 événements, invitant 10.000 artistes et accueillant près de 2.000.000 de spectateurs dans le domaine des musiques actuelles et des pratiques artistiques émergentes, notamment celles qui intègrent et interrogent l'ère du numérique. Ce sont des concerts, soirées et festivals de musiques actuelles, festivals interdisciplinaires, expositions d'arts numériques, spectacle vivant in situ, installations et performances artistiques dans l'espace urbain, hors formats etc.
Auprès des publics, dans les espaces médiatiques et les réseaux artistiques et professionnels, Artefact bénéficie d'une notoriété internationale et se positionne en label d'action.
Aussi compagnie de théâtre? www.artefact-lab.com/#!artefact/ca5s

haut de la page

 

 

Transcultures

www.transcultures.be

Bruxelles

Centre interdisciplinaire des cultures numériques et sonores (direction artistique : Philippe Franck), Transcultures est une association qui a été créée en 1996 à Bruxelles pour promouvoir et développer les croisements entre les pratiques artistiques/culturelles contemporaines et les enjeux arts/société/technologies. Elle explore plus particulièrement les champs de la création numérique et des arts sonores.

haut de la page

 

 

Retour à la liste principale

 


 

Cette publication a été rendue possible grâce au soutien financier d'Hexagram, du groupe de recherche des arts médiatiques (GRAM), de la Faculté des arts de l'UQAM, de la Chaire du Canada en esthétique et poétique de l'UQÀM (CEP), ainsi qu'à une subvention, pour une douzième année consécutive, du Conseil des arts du Canada (CAC).

Facebook