archée
                 • • •  revue d'art en ligne : arts médiatiques & cyberculture


 

Enrico Pitozzi

 

Textes

The matter of things: the organic dimension of the sound.
A conversation with Scott Gibbons

The sound aspect of the things: a seismography.
Conversation with Robin Rimbaud aka Scanner

Logic of the imperceptible: an immersive experience within matter.
A conversation with Herman Kolgen

Extended perception. Cartography of the practices in contemporary audiovisuals environments

Bodysoundscape: the cognition of a movement
A conversation with Robert Wechsler | Palindrome

Sonographie. Perception et tactilité sur la scène actuelle

Les particules élémentaires du geste : formes de cognition sonore.
Conversation avec Isabelle Van Grimde | Corps secrets

The ephemeral dimension of the body: the tactile presences on stage

À la manière des étoiles : une mathématique des corps entre geste et son

Résonances organiques : perception, corporéité, dispositifs audiovisuels

Les plis de la composition : corps, musique, formes du temps.
Conversation avec Myriam Gourfink et Kasper T. Toeplitz

Texture : Le son matière du corps

Le dispositif magnétique : corps, mouvement, son
Conversation avec Cindy Van Acker

Espace stéréoscopique pour corps sonore, un entretien d’Enrico Pitozzi avec Isabelle Choinière

On the edge of perception:  the logic of immersive environments: A conversation with Thomas McIntosh

 

Notice biographique

Enrico Pitozzi is a professor-in-Charge of “ Forms of Multimedia Stage” at the University of BolognaHe was visiting professor at the Université du Québec à Montréal – UQAM (Canada) and visiting lecturer de l’Université Sorbonne Nouvelle – Paris III (Francia) in the EU program Teaching Staff Training 2013 and cours director at l’ Universidad Internacional Menendez Pelayo de Valencia. He gives. He gives seminars and lectures at the Universidade Federal da Bahia (Brazil) and Universidade Federal Rio do Sul do Porto Alegre (Brazil) as well as the European Institutions and Universities. He currently collaborates with the scientific committee of the project “Performativité et effets de présencedirected by Josette Féral and Louise Poissant at the Université du Québec à Montréal (UQAM) and the project Poéticas Tecnològicas directed by Ivani Santana at the Universidade Federal de Bahia (Brasile) and the multimedia laboratory « MeLa research » at the IUAV University of Venice.

In 2005 he took part in the workshop within the 37th International Theatre Festival of Venice Biennale directed by Romeo Castellucci and in 2013 at the “Biennale Danza Collegedirected by Virgilio Sieni. The essays : De la constitution du corps de synthèse sur la scène performative : perception et technologies, in R. Bourassa, L. Poissant, (dir.), Personnage virtuel et corps performatif : effets de présence, Ste-Foy, Presses de l'Université du Québec, 2013; Topologies des corps, in J.P. Massuet, M. Grosoli (dir.), La capture de mouvement, ou le modelage de l’invisible, Rennes, Presses de l'Université de Rennes, 2014. Magnetica. La composizione coreografica di Cindy Van Acker / La composition chorégraphique de Cindy Van Acker / The choreographic composition of Cindy Van Acker, Macerata, Quodlibet, 2015. and Bodysoundscape. Perception, movement and audiovisual in contemporary dance, in Yael Kaduri (dir.), The Oxford Handbook of Music, Sound and Image in the Fine Arts, Oxford, Oxford University Press, (2016).

 

 

 


 

Cette publication a été rendue possible grâce au soutien financier d'Hexagram, du groupe de recherche des arts médiatiques (GRAM), de la Faculté des arts de l'UQAM, de la Chaire du Canada en esthétique et poétique de l'UQÀM (CEP), ainsi qu'à une subvention, pour une douzième année consécutive, du Conseil des arts du Canada (CAC).

Facebook