archée
                 • • •  revue d'art en ligne : arts médiatiques & cyberculture


Contagious Matters

Tristan Matheson

Contagious Matters associates biological matter, specifically cancer cells, with the concept of contagion, via using Tristan’s working methodology : microethnography. This method-in-development, in its relational co-existence with ethnography, navigates or explores the micro world by examining micro matters' social activities. The re-suspension of the concept of contagion through both the sciences and the social sciences via this hybrid methodology will hopefully bring to light new methods of evaluating micro matter- apart from the human experience alone. The installation merges technology, science, art and culture through the use of traditional artistic media/practice and scientific media/practice. The visual use of the developing methodology attempts to capture the concept of contagion via cancer's movement and rapid growth within its ecology, allowing viewers to think about the concept of contagion as a social event and not merely as a physiological one. Viewers of this multi-media installation will examine cancer culture via three elements ; an audio narrative by the artist's mother who had co-existed with cancer, a static painted "portrait" of cancer, and a video projected onto the painting reflecting upon material discourse. This fusion of the seen and unseen, between the micro and the macro worlds, reverses itself in this creative exploration, where the voice is a mere aural presence versus that of the seen micro matter.

Le volet Contagious Matters dresse un parallèle entre la substance biologique – des cellules cancéreuses en l’occurrence – et le concept de la contagion. Le rapprochement s’opère par microethnographie, méthodologie de travail que privilégie Tristan Matheson. En cours de développement, cette démarche porte sur l’examen de l’activité sociale des microsubstances. Étayée par sa coexistence relationnelle avec l’ethnographie, elle permet en quelque sorte de parcourir et de prospecter le monde microscopique. Aussi bien dans le domaine scientifique qu’en sciences sociales, cette méthodologie hybride transpose derechef le concept de la contagion. Avec un rien de chance, elle pourrait même mettre au jour de nouveaux procédés d’évaluation des microsubstances – au-delà de l’expérience humaine en tant que telle. Empruntant à des pratiques et médiums traditionnels de dimension artistique comme scientifique, l’installation amalgame technologie, science, art et culture. Interprétation visuelle d’une méthodologie en plein essor, elle tente de saisir le concept de la contagion. Pour cela, elle suit l’itinéraire d’un cancer et sa croissance rapide au sein de son écologie propre. Ainsi, le spectateur de cette œuvre multimédia est à même de considérer la contagion comme une activité sociale et d’y percevoir davantage qu’un simple phénomène physiologique. En outre, il peut aborder la culture liée au cancer sous trois angles : le récit audio que livre la mère de l’artiste, qui a lutté contre la maladie ; un « portrait » statique du cancer, sur toile ; et une vidéo qui, projetée sur celle-ci, provoque une réflexion sur le discours matériel. Entre microcosme et macrocosme, la fusion du visible et de l’invisible s’inverse elle-même dans une création exploratoire ; s’opposant à la microsubstance observable, la voix y constitue à peine une présence auditive.


Bibliography

Bennett, Jane. Vibrant Matter : A political ecology of things. Duke University Press, 2010, Print.
"Cell Division and Cancer." Nature.com. Nature Publishing Group, n.d. Web. 12 Apr. 2016.
Coleman, Simon, and Pauline Von Hellermann. Multi-sited Ethnography : Problems and  Possibilities in the Translocation of Research Methods. New York : Routledge, 2011. Print.
Goodall, Jr., H. Lloyd . Writing the New Ethnography. Walnut Creek : AltaMira, 2000. Print.
Keller, Evelyn Fox.  Making Sense of Life : Explaining Biological Development with Models, Metaphors, and Machines. Cambridge, MA : Harvard UP, 2002. Print.
Parikka, Jussi and.Tony D Sampson. “How Networks Become Viral : Three Questions Concerning Universal Contagion” in The Spam Book : On Viruses, Porn, and Other Anomalies from the Dark Side of Digital Culture. Cresskill, NJ : Hampton, 2009, Print.
Sampson, Tony D.  Virality : Contagion Theory in the Age of Networks. Minneapolis : University of Minnesota, 2012, Print.


Acknowledgement

Fluxmedia (Concordia University) : Dr Tagny Duff ; Pelling Laboratory for Biophysical Manipulation (uOttawa) : Andrew Pelling, Daniel Modulevsky, Charles Cuerrier, Adriana Prystay, Sebastian Hadjiantoniou, Cory Lefebvre, Dr. Zeinab alRekabi, Ryan Hickey, Dominique Tremblay, Corinne Gullekson, Sophie Guerin, Craig Bryan, Dr. Kristina Haase, Dr. Yun Liu, Giuliana Cucinelli; Concordia University Technical Support : Douglas Moffat, Henry Lemmetti, Leo Campagna ; Concordia University Health and Safety : Lorena Boju ; MA Thesis Defense Panel Members (Tristan Matheson) ; Tagny Duff, Kim Sawchuk, Andrew Pelling ; Funding Support : Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC), Hexagram | CIAM, Pelling Laboratory for Biophysical Manipulation, Fluxmedia.

Note : Tristan Matheson would like to dedicate Contagious Matters in loving memory of his mother Dona Matheson and sister-in-law Linda Kirchgessner who both coexisted with cancer and passed in the summer/fall of 2014. He would also like to make a mention to his father Michael Matheson, who has been the biggest and best support one could ask for throughout the research process.


Biography

Tristan Matheson is an interdisciplinary researcher/artist and has his Masters in Communication/Media Studies at Concordia University. His hands-on experience with cell culture at the Pelling Lab for Biophysical Manipulation at the University of Ottawa has allowed Tristan to further investigate the intersections or art, science, technology and culture. Tristan's current research specifically focuses on cancer culture, the disease's impact on human existence and the microcultures’ social interactions as exhibited under microscopes. Through the use of time-lapse technology, these social contagious events are captured and digitally projected as a symbolic examination of the social study taken in the lab..

Artiste et chercheur interdisciplinaire, Tristan Matheson possède sa maîtrise en communication et études des médias à l’Université Concordia. Fort de son expérience pratique de la culture cellulaire au laboratoire Pelling de manipulation biophysique de l’Université d’Ottawa, M. Matheson cherche les intersections de l’art, de la science, de la technologie et de la culture. Maintenant, il axe sa recherche sur la culture du cancer, l’impact de la maladie dans toute existence humaine et les interactions sociales de microcultures, telles qu’elles se révèlent sous l’œil du microscope. Mettant à profit la technologie de mouvement accéléré, il capture les activités sociales de la contagion, puis les projette numériquement. Ce faisant, il procède en quelque sorte à un examen symbolique de la recherche sociale menée en laboratoire.


Links:

Artist Website: Tristan Matheson
Email: Trifektion@gmail.com

 

haut de la page / retour à la page d'accueil /

 


 

Cette publication a été rendue possible grâce au soutien financier d'Hexagram, du groupe de recherche des arts médiatiques (GRAM), de la Faculté des arts de l'UQAM, de la Chaire du Canada en esthétique et poétique de l'UQÀM (CEP), ainsi qu'à une subvention, pour une quatorzième année consécutive, du Conseil des arts du Canada (CAC).